نقاشی ساختمان با رنگ اکریلیک

نقاشی ساختمان با رنگ اکریلیک

نقاشی ساختمان با رنگ اکریلیک بیشترین سفارش نقاشی ساختمان را دربرمی‌گیرد. نقاشی با رنگ اکریلیک مزایای زیادی نسبت به سایر رنگ‌ها دارد که موجب محبوبیت آن شده است. برای شناخت روش رنگ آمیزی و نقاشی با رنگ آکریلیک تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

انواع رنگ اگریلیک ساختمانی

رنگ‌های پایه آکریلیکی ساختمانی در کشور با تنوع بسیار زیادی تولید و به بازار عرضه می‌شود. وجود تنوع و طیف گسترده‌ی رنگ‌های آکریلیکی پایه آب ساختمانی، انتخاب رنگ مناسب را برای نقاش ساختمانی و یا کارفرمایان مشکل می‌کند.

آماده سازی سطوح دیوارهای گچی برای نقاشی با رنگ اکریلیک

برای نقاشی ساختمان با رنگ آکریلیک، بایستی دیوار‌ها آماده سازی شوند.

آماده سازی دیوارها، عبارت است از رفع هر گونه کثیفی و چربی و یا گرد و غبار وعیوبی مانند ناصافی‌ها و ترک‌های سطوح و یا پوسته شدگی رنگ‌های قبلی کهنه.

وجود گرد و غبار، روغن و چربی‌های بر روی سطوح، مزاحم چسبندگی کامل رنگ‌ها به سطح هستند. 

بتونه کاری رنگ آکریلیک

همانند کار با دیگر رنگ‌ها، زیر سازی سطوح در نقاشی ساختمان با رنگ آکریلیک نیز با بتونه کاری همراه است.

بتونه آکریلیک پایه آب به سادگی با مخلوط نمودن رنگ آکریلیک براق و پودر بتونه یا همان پودر مل قابل ساختنمی‌باشد.

برخلاف رنگ روغنی و رنگ پلاستیک بتونه آکریلیک توسط بیشتر تولید کنندگان رنگ آکریلیک تولید می‌شود.

بتونه آکریلیک ساختمانی به نام‌های "بتونه آکریلیک" و یا "بتونه آکریلیک همه کاره" در بازار موجود است.

 

اقداماتی که برای آماده سازی سطوح دیوارهای گچی باید انجام دهید

  • دیوار‌ها را از نظر وجود درز و ترک بررسی نمایید.
  • ترک‌ها و درز‌ها را با یک شی نوک تیز کمی ‌عمیق تر کنید.
  • گرد وغبار داخل ترک‌ها و درز‌ها را با استفاده از قلمو تمیز کنید.
  • پوسته شدگی‌ها را با استفاده از ابزاری نظیر کاردک و لیسه از دیوار بردارید.

پس از طی مراحل آماده سازی اولیه نوبت بتونه کاری سطوح می‌باشد. در نقاشی ساختمان بسته به نوع کار از نظر صفر بودن یا نبودن و یا نوع قرارداد، سطوح دیوار‌ها، یا بتونه کلی می‌شوند و یا لکه گیری می‌شوند.

بتونه کلی عبارت است از بتونه کاری کلیه سطوح گچی دیوارها.

برای اجرا و اعمال بتونه روی سطوح و دیوار‌ها از ابزار کاردک و لیسه استفاده می‌شود. اندازه و ابعاد کاردک و لیسه متنوع است و نقاشان ساختمان نیز بر حسب تجربه و میزان مهارت و یا عادت ابعاد و اندازه آنها را انتخاب می‌کنند. هر چه پهنای لیسه بیشتر باشد بتونه کاری سطح یک‌دست‌تر و کار تمیزتری بدست می‌آید ولی نقاش را زودتر خسته می‌کند.

در نقاشی ساختمان با رنگ اکریلیک، پس از پایان بتونه کاری، نوبت به سمباده زنی دیوار‌ها می‌رسد.

در نقاشی ساختمان با رنگ آکریلیک ساختمانی، برای سمباده زنی دیوارها، اغلب از سمباده‌های ساختمانی با شماره‌های 80،120 و 180 استفاده می‌شود.

سمباده زنی دیوار‌ها گرد و غبار زیادی تولید می‌کند توصیه می‌شود از یک ماسک بهداشتی یا حداقل یک دستمال برای حفاظت دستگاه تنفسی و یک عدد عینگ محافظ برای حفاظت چشم‌ها در برابر گرد و غبار استفاده شود.

پس از پایان سمباده زنی و قبل از شروع مراحل بعدی تمامی سطوح دیوار‌ها بایستی گردگیری شوند.

بر خلاف نقاشی ساختمان با رنگ‌های پلاستیک و روغنی که امکان بتونه کاری و سمباده کاری در هر مرحله و زمان، پس از رنگ آمیزی و یا لابه‌لای دست اول و دوم و سوم و... وجود دارد، در نقاشی ساختمان با رنگ آکریلیک ساختمانی، پس از اعمال رنگ، امکان بتونه کاری وجود دارد ولی به دلیل خاصیت کشسانی رنگ‌های آکریلیک ساختمانی، سمباده زنی کار راحتی نیست و حتی آزار دهنده نیز می‌باشد. بنابراین موقع نقاشی ساختمان با رنگ‌های اکریلیک ساختمانی، مرحله رنگ آمیزی سطوح را زمانی شروع کنید که از آماده سازی سطوح اطمینان نسبتا کاملی دارید.

نکته: در رنگ آمیزی سطوح گسترده و وسیع در نقاشی ساختمان، وقتی بتونه کاری و سمباده کاری سطوح انجام شد، بعضا چشم انسان دچار خطای دید شده و از تشخیص صددرصدی صافی سطوح ناتوان است. نقاشان حرفه‌ای این ضعف را با استفاده از دست و حرکت دادن آن روی سطح جبران کرده و عیوب سطح را پیدا کرده و اصلاح می‌کنند. با این حال همیشه گفته می‌شود که عیب‌های به جا مانده، پس از اولین دست رنگ آمیزی مشخص می‌شود.

در نقاشی ساختمان با رنگ‌های آکریلیک ساختمانی، اگر می‌خواهید اصلاح نهایی را به بعد از اولین لایه رنگ یا همان دست اول رنگ آمیزی موکول نمایید ترجیحا از رنگ آکریلیک ساختمانی مات استفاده کنید که در صورت نیاز به لکه گیری با بتونه کاری، سمباده کاری اذیتتان نکند.

توجه:

بافت لایه خشک رنگ آکریلیک ساختمانی، بویژه اگر با غلطک اجرا شود حالت پوست پرتقالی به خود می‌گیرد. بتونه کاری روی رنگ آکریلیک ساختمانی با لیسه، سطح را شدیدا آینه‌ای می‌کند و سمباده کاری نیز خیلی اثر آن را از بین نمی‌برد. این دگرگونگی در باتابندگی سطح ممکن است تا پایان مراحل نقاشی از بین نرود و به اصطلاح نقاشان ساختمانی داغ کرده باشد. 

رنگ آمیزی با رنگ آکریلیک ساختمانی

مرحله اول: پرایمر اکریلیکی پایه آب

در نقاشی ساختمان با رنگ آکریلیک ساختمانی توصیه می‌شود که همیشه شروع کار، با پرایمر آکریلیکی پایه آب باشد. پرایمر آکریلیکی پایه آب تقریبا همان رزین آکریلیک پایه آبی است که رنگ‌های آکریلیکی پایه آب ساختمانی با آن ساخته می‌شوند که با نسبت معینی رقیق شده، و دارای چند ماده افزودنی از قبیل ضد کپک و تنظیم کننده‌های دمای تبخیر و.... هستند.

پرایمر آکریلیکی پایه آب ساختمانی به صورت آماده مصرف عرضه می‌شود. بنابراین برای استفاده فقط کافی است آن را  در سینی رنگ ریخته و با غلطک روی سطوح گچی یا سیمانی اعمال کنید.

از آنجایی که پرایمر آکریلیک ساختمانی پایه آب رقیق است، برای اجرای آن، غلطک کم پرز مناسب تر است. نقاطی را که غلطک نمی‌تواند پرایمر کند، می‌توانید با استفاده از یک قلموی مناسب پرایمر نمایید.

 

مرحله دوم: آماد سازی رنگ اصلی

پس از اتمام مرحله اول نوبت به اجرای رنگ بدنه دیوار یا سطوح مورد نظر می‌رسد. برای شروع رنگ آمیزی ابتدا بایستی رنگ مورد نظر آماده سازی شود.

 

    • آماده سازی رنگ آکریلیک از بابت غلظت

رنگ‌های آکریلیک پایه آب ساختمانی برای رقیق سازی و رساندن غلظتشان به مقدار دلخواه، فقط نیاز به آب دارند و با افزودن آب و هم زدنمی‌توان آنها را شل کرد. میزان سل وسفتی آن هم بستگی به نقاش و میزان آب خوری رنگ دارد.

میزان آب خوری یا حد مجاز افزودن آب به رنگ‌های آکریلیکی ساختمانی حداکثر 20% وزنی می‌باشد.

    • آماده سازی رنگ از نظر فام رنگ

کاتالوگ یا کالیته رنگ‌های آکریلیک جهت تعیین فام رنگ، توسط بیشتر تولیدد کنندگان تهیه و در دسترس است. با این حال کالیته‌های استاندارد بین المللی در زمینه رنگ ای آکریلیک ساختمانی برای داخل ساختمان و نمای ساختمان تهیه و تدوین شده و قابل تهیه است.

اگرچه بیشترین درخواست طیف و فام رنگ در بخش داخل ساختمانی کشور ایران برای دیوارها، رنگ استخوانی است با این حال همراه داشتن کاتالوگ و کالیته رنگ برای نقاشان ساختمانی کمک شایانی در قطعی کردن فام رنگ‌های مورد نظر کارفرما در قرارداد داشته و از بروز اختلاف‌های بعدی در این زمینه جلوگیری می‌کند.

    • نقاشان ساختمانی به تجربه و با گذشت زمان مهارت زیادی در استخراج فام‌های رنگی مورد نیاز با استفاده از مادر رنگها پیدا میکنند، بویژه اینکه مادر رنگ‌های آکریلیکی در طیف وسیعی از فام‌ها، توسط تولید کنندگان رنگ‌های ساختمانی کوچک و بزرگ تولید و به بازارعرضه می‌شوند که دست نقاش‌ها را در ترکیب و تینت رنگ‌های آکریلیکی بسیار باز گذاشته است.
    •  قواعد ترکیب رنگ و تینت رنگ‌ها را بدانید. 
    • رنگ استخوانی با ضافه نمودن مادر رنگ گل مش به رنگ سفید بدست می‌آید.

مرحله سوم: شروع رنگ آمیزی

پس از آماده سازی رنگ، ابزار مورد نیاز از قبیل قلمو، غلطک و سینی رنگ را آماده نموده و مقداری از رنگ را در سینی ریخته و کار رنگ آمیزی را با قلمو شروع کنید.

  • ابتدا حاشیه‌های سطوح، خطوط مرزی و کنج‌های کار (در صورتیکه کنج‌ها مرز دو ناحیه با رنگ متفاوت باشند) را دور زنی کنید. 
  • رنگ‌های اکریلیک ساختمانی پایه آب، قلم خوری فوق العاده ای ندارند ولی در مقایسه با رنگ‌های پلاستیک ساختمانی خیلی بهتر هستند. این قسمت را با حوصله انجام دهید.
  • مرحله رنگ آمیزی با غلطک، آخرین گام رنگ آمیزی در این بخش است. که همیشه باید سعی نمود روند کار را حفظ نموده و نقطه شروع و پایان را از قبل مشخص نموده و بر اساس آن غلطک کاری را انجام داد.
  • غلطک مناسب رنگ آمیزی با رنگ آکریلیک ساختمانی در نقاشی ساختمان غلطکی با ارتفاع پرز متوسط تا بلند می‌باشد.
  • غلطک‌های با پرز خیلی بلند رنگ بیشتری بر می‌دارند و پیشرفت کار در نقاشی ساختمان در مقایسه با غلطک‌های با پرز کمتر، خیلی بالا می‌برند ولی به همان نسبت هم نقاش را زودتر خسته می‌کنند.
  • غلطک را در داخل رنگ سینی غلطانده و سپس روی قسمت شیب دار سینی چند بار حرکت می‌دهند تا مقداری از رنگ از غلطک به سینی برگردد. این کار از ریخت و ریز و کثیف شدن محیط جلوگیری کرده و کنترل نقاش را روی رنگ آمیزی بیشتر می‌کند.
  • رنگ‌های آکریلیک ساختمانی با کیفیت‌تر دارای پوشش دهی بالایی هستند ولی میزان پوشش رنگ، نباید مانع از آن شود که نقاش حداقل دو دست رنگ روی دیوار اعمال کند.
  • تعداد لایه‌ها یا دفعات رنگ آمیزی یک سطح و دیوار را کیفیت رنگ، الزام یکنواختی کار و توافق نقاش و کارفرما تعیین می‌کند.
شعاری در دنیای رنگ است که می‌گه: یک لایه رنگ بیشتر عمر رنگ را بیشتر می‌کنه

 

ابزار نقاشی ساختمان با رنگ آکریلیک ساختمانی

رنگ‌های آکریلیک ساختمانی با ابزارهای گوناگونی از قبیل قلمو، غلطک، پیستوله و ایرلس قابل اجرا می‌باشند.

عوامل زیادی در انتخاب نوع ابزار در یک پروژه نقاشی ساختمان دخالت دارند.

ایرلس

ایرلس یا رنگ پاش بی هوا دستگاهی برای پاشش رنگ تحت فشار بالاست که در آن رنگ، تحت فشار بالایی از یک نازل خارج شده و اصطلاحا پودر می‌شود همین امر سبب بوجود آمدن سطح رنگی یکنواخت و زیبا و با کیفیت خیلی بالا می‌گردد. سرعت کار در این حالت فوق العاده بالاست.

پیستوله

پیستوله‌های بادی شباهت زیادی به ایرلس‌ها دارند ولی فشار کاری آنها بسیار پایین تر و عامل پاشش رنگ هوا می‌باشد که سبب تولید گرد رنگ بسیار زیادی می‌شود که دقیقا استفاده از آنها را در نقاشی داخل ساختمان بیسار محدود می‌کند. سرعت در این حالت پایین ولی کیفیت کار تمام شده بالاست.

غلطک

غلطک‌های نقاشی ابزاری بسیار کارآمد در نقاشی ساختمان هستند و سرعت پیشرفت کار آنها از پیستوله‌های بادی خیلی بیشتر است و کیفیت نهایی این روش به پیستوله و ایرلس نمی‌رسد.

قلمو

قلمو قدیمی‌ترین ابزار نوین نقاشی است که هنوز هم بدون آن پروژه‌های رنگ آمیزی و نیز نقاشی ساختمان انجام پذیر نیست. کیفیت کار با قلمو به نوع رنگ بستگی دارد ولی چسبندگی رنگ در این روش خیلی بالاست ولی سرعت کار به شدت پایین است.


دیدگاه‌های کاربران

دیدگاه شما

مقالات مرتبط